Σάββατο, 9 Ιανουαρίου 2010

Από τον Αρχιμήδη στο σημάδι του βουλευτή Πλίμσολ (Plimsoll mark)

Τα μαθαίναμε στο σχολείο εξαντλητικά. Αρχή του Αρχιμήδη: "Κάθε σώμα βυθισμένο σε ρευστό δέχεται δύναμη (άνωση) ίση με το βάρος του ρευστού που εκτοπίζει".
Πετάς στο νερό ένα κομμάτι λαμαρίνα και βυθίζεται.
Φτιάχνεις με λαμαρίνες ένα κλειστό στεγανό κουτί και έχεις ένα πλοίο. Τόσο απλό.


Φορτώνεις το πλοίο με φορτίο υπερβολικού βάρους και θα βουλιάξει στο πρώτο χτύπημα της θάλασσας και του καιρού.
Ασφαλίζεις ένα γέρικο παραφορτωμένο σκαρί σε μια μεγάλη ασφαλιστική του 19ου αιώνα  μ' ένα τρελλό ποσό και το βγάζεις στον ωκεανό. Έχεις τον ορισμό του πλωτού φέρετρου (coffin ship) κι αν δεν αντέξει (το πιθανότερο), έχεις στείλει κάμποσες ψυχές ναυτικών στον δημιουργό τους και μια μεγάλη περιουσία (ασφάλιστρα) στην κατοχή σου.

Αυτά παρατηρούσε ο επίμονος βουλευτής κ. Πλίμσολ περί τα μέσα του 19ου αιώνα όταν συγκέντρωνε στοιχεία για μεγάλες ναυτικές τραγωδίες και βυθισμένα πλοία που στοίχισαν τη ζωή σε χιλιάδες ναυτικούς ενώ έδωσαν τεράστιες αποζημιώσεις στους πλοιοκτήτες. Ήταν η δεκαετία του 1860 τότε που πολλά από τα εμπορικά πλοία της Βρεττανικής Αυτοκρατορίας ταξίδευαν κακοσυντηρημένα, υπερφορτωμένα αλλά ασφαλισμένα. Ήταν τα χρόνια της Βιομηχανικής Επανάστασης, τότε που απουσίαζε το θεσμικό πλαίσιο για το αξιόπλοο των καραβιών και η εργατική νομοθεσία ήταν υποτυπώδης.
Γεννημένος στο Μπρίστολ το 1824, αλλά μεγαλωμένος στο Σέφιλντ, ο Σάμουελ Πλίμσολ αποδείχθηκε ανήσυχο και δημιουργικό πνεύμα. Από τις πρώτες του επινοήσεις ήταν τα φτηνά συστήματα εντοπισμού διαρροών αερίων στις στοές των ανθρακορυχείων, ή χρηστικά αντικείμενα όπως μια ομπρέλλα τσέπης(!) και καινοτομίες όπως μέθοδοι και διαδικασίες καθαρισμού μπύρας.
Σήμερα είναι γνωστός από την απλή ιδέα που υποστήριξε με επιμονή και εντέλει θεσμοθετήθηκε για να σώσει πολλές ζωές ναυτικών.

Το σημάδι του Πλίμσολ (Plimsoll Mark) είναι το ανώτατο όριο (βύθισμα) που επιτρέπεται να φτάσει ένα πλοίο ώστε να διατηρεί το αξιόπλοό του. Είναι το απλό αλλά χαρακτηριστικό σημάδι που έχουν όλα τα πλοία και στα δυο πλευρικά τους τοιχώματα.



Ο Πλίμσολ χρειάστηκε να καταστραφεί οικονομικά  και να υποστεί σημαντικές βλάβες στην υγεία του μέχρι να καταφέρει να καθιερωθεί επίσημα το Σημάδι Plimsoll Mark και να θεσμοθετηθεί ο έλεγχος και η σήμανση των πλοίων το 1876.
Ο "φίλος των ναυτικών" πέθανε το 1898. Δεν είναι και πολύ γνωστός σήμερα. Αξίζει να τον θυμόμαστε κάθε φορά που σαλπάρουμε με τα πλοία της γραμμής. Το σημάδι του βρίσκεται πάνω σε κάθε πλοίο.






Αναφορές:


Δείτε ακόμα: wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Waterline
http://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Plimsoll

Ο όμορφος πίνακας είναι κατεβασμένος από το site του εικαστικού δημιουργού Γιάννη Σταύρου


http://www.yannisstavrou.gr/gallery-g.htm




4 σχόλια:

Phivos Nicolaides είπε...

Πάρα πολύ ενδιαφέρον το μπλογκ και τα γραφόμενά σου. Καλή χρονιά.

FaneZan είπε...

Ευχαριστώ για την επίσκεψη και τα σχόλια. Καλή χρονιά.

fractal είπε...

O Πίνακας είναι καταπληκτικός,
Αν δεν έγραφες το όνομα του δημιουργού του θα σε ρώταγα.
Την γραμμή αυτή νόμιζα πως την έλεγαν ίσαλο γραμμή

FaneZan είπε...

Καλησπέρα ξενυχτισμένο αλλά ενημερωμένο φρακταλ. Ο κύκλος -δίσκος είναι το Σημάδι του Πλιμσολ και όπως λές πολύ σωστά ίσαλοι γραμμές είναι οι γραμμές δίπλα στο δίσκο Plimsoll mark

Google+ Followers

Translate

Αναγνώστες