Τρίτη 30 Οκτωβρίου 2012

Γκονσάλο Ταβάρες- Ιερουσαλήμ

Εάν επιλάθωμαι σου, Ιερουσαλήμ, επιλησθείη η δεξιά μου· κολληθείη η γλώσσα μου τω λάρυγγί μου, εάν μη σου μνησθώ, εάν μη προανατάξωμαι την Ιερουσαλήμ, ως εν αρχή της ευφροσύνης μου.
Τούτο σημαίνει: 
Να παραλύσει το δεξί μου χέρι
αν σε λησμονήσω Ιερουσαλήμ!
Η γλώσσα μου στο λαρύγγι μου να κολλήσει
αν σ’ αφήσω απ’ τη θύμησή μου
αν πάψω να σ’ έχω Ιερουσαλήμ
ψηλά, μεγάλη μου χαρά...

Ψαλμοί του προφήτου και Βασιλέως Δαυίδ


Όταν αρχίσεις να λες ένα παραμύθι, να αφηγείσαι μια ιστορία ή να γράφεις ένα διήγημα, να φτιάχνεις σινεμά χτίζοντας ένα παράλληλο σύμπαν, δεν κάνεις τίποτα άλλο, ουσιαστικά, από το να απομονώνεις και να φωτίζεις σκηνές και στιγμές στο χρόνο. Σκηνές και στιγμές από την ζωή των ηρώων που  καθορίζουν την πορεία τους στο μέλλον. Στιγμές και συμπτώσεις που αλλάζουν τις πιθανότητες οδηγώντας σε κρίσεις, συγκρούσεις, δραματικές κορυφώσεις και λυτρωτικές εξάρσεις. Στις σελίδες ενός βιβλίου όλα μπορούν να συμβούν και ο δημιουργός-συγγραφέας θα οδηγήσει τους πρωταγωνιστές σε μια παράσταση συγκυριών που θα προκαλέσουν τον αναγνώστη και θα τον ερεθίσουν αισθητικά. Αν το καταφέρει, αν πει την ιστορία των στιγμών επιτυχημένα είτε περιγραφικά είτε αφαιρετικά, θάχει κερδίσει το ενδιαφέρον. Το βιβλίο θα συνεχίσει να ξεφυλλίζεται ως το τέλος του.

Ο Ταβάρες, στην Ιερουσαλήμ του, μιλάει κατ'αρχήν για την μνήμη. Και για τις συγκυρίες και τις συμπτώσεις που κατευθύνουν τις ζωές επτά μοναχικών ανθρώπων σε μια συγκεκριμένη στιγμή μιας συγκεκριμένης μέρας. ¨Ενας ψυχίατρος με φιλοδοξίες, η ψυχασθενής σύζυγος, ένα παιδί, ένας γιατρός με διοικητική θέση, μια πόρνη, ένας προβληματικός απόστρατος κι ένας πρώην ψυχοπαθής, στροβιλίζονται στους μοναχικούς δαιμονικούς χορούς τους μέχρι τα βήματά τους να συντονιστούν απροσδόκητα και να αποσυντονιστεί ο κόσμος τους. Επτά μαριονέτες που οδηγούνται από τον Ταβάρες στο γκραν φινάλε.
Ο Ταβάρες φτιάχνει ένα ψηφιδωτό, ένα παζλ, ένα κέντημα που ολοκληρώνεται σταδιακά κρατώντας την προσοχή του αναγνώστη και κλιμακώνοντας την ένταση παρά τους χαμηλούς τόνους και τις υποφωτισμένες εικόνες. Είναι ένα βιβλίο εγκιβωτισμού, όπου οι ιστορίες κάθε πρωταγωνιστή μπλέκονται αριστοτεχνικά για να φτιάξουν το όλον. 
Συγκλίνουσες αποκλίσεις. 
Παράλληλες ιστορίες που κορυφώνονται συγκλίνοντας δραματικά.
Πολύ καλό και ξεχωριστό.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Translate

Αναγνώστες