Κυριακή, 21 Νοεμβρίου 2010

Caspar David Friedrich

Wanderer Overlooking the Sea of Fog
Περιηγητής ατενίζει από ψηλά την θάλασσα ομίχλης (1818)

Chalk Cliffs on Rügen / Βράχια από κιμωλία στο Ρουγκεν

The Arctic Sea (1823/24)


Βρέθηκα πριν λίγο καιρό για επαγγελματικές υποχρεώσεις στο Αμβούργο και, συνδυάζοντας το τερπνόν μετα του ωφελίμου, έκανα μια γρήγορη επίσκεψη στο Μουσείο της πόλης (http://www.hamburger-kunsthalle.de/start/en_start.html) που βρίσκεται σε βολικό σημείο πολύ κοντά στον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό. Εκεί "συνάντησα" τον Γερμανό Κάσπαρ Δαβίδ Φρίντριχ (Caspar David Friedrich) και τα αλληγορικά τοπία του.
Υπαρξιακός προβληματισμός, η ματαιότητα του ανθρώπου, ωδή στο εφήμερο, όλα αποτυπωμένα στον καμβά με  ειδυλλιακά τοπία και απρόσωπες φιγούρες που μαζί τους, σχεδόν δίπλα τους,  ο αφανής σκηνοθέτης - ζωγράφος παρατηρεί με θλίψη αλλά και μια εσωτερική γαλήνη, σχεδόν ονειρικές σκηνές που διαλύονται σε μαγεία αποχρώσεων. Κάποιες ψυχρές απειλητικές πινελιές τελικά υποτάσσονται στην ηρεμία του τοπίου. Οι άνθρωποι στα έργα του Φρίντριχ απεικονίζονται από πίσω, τα πρόσωπα ή οι εκφράσεις τους δεν φαίνονται, τα σώματά τους καλύπτονται από ρούχα που δεν αφήνουν να φανεί οποιαδήποτε ένταση ή κάποιο μήνυμα. Ο Φρίντιχ δείχνει ότι τα άτομα δεν τον ενδιαφέρουν, είναι το μέσο, το όχημα. Η επιλογή της συγκεκριμένης οπτικής γωνίας είναι ο τρόπος του ζωγράφου να υποδηλώσει ότι το σημαντικό στον πίνακα δεν είναι ο άνθρωπος, είναι  αλλού: εκεί που κοιτάζει, εκεί που πέφτει το βλέμμα του.
Caspar David Friedrich
Ας τον γνωρί(σ)-ζ-ουμε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Google+ Followers

Translate

Αναγνώστες